BAĞIMLI MESLEK MENSUPLARI ÇALIŞTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ

news-details

Çalıştay Raporu daha sonra yayımlanacak olup;

Sonuç Bildirgesi aşağıda bilgilerinize sunulmuştur. 




BAĞIMLI MESLEK MENSUPLARI ÇALIŞTAYI

 SONUÇ BİLDİRGESİ

 

ASMMMO Kamu ve Özel Kesimde Çalışanlar Komisyonu tarafından düzenlenen, Bağımlı Meslek Mensupları Çalıştay’ı, 30 haziran 2018 tarihinde, ASMMMO Konferans salonunda gerçekleştirildi.

 

Kamu ve Özel Kesimde çalışan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerin katılımı ve ASMMMO Başkanı ile diğer kurul üyelerinin de ilgiyle takip ettikleri Çalıştay açılışını, Komisyon Başkanı Şükrü ÖZÇETİN yaparak, Komisyon olarak bugüne kadar yaptıkları faaliyetlerini anlatıp Çalıştay amacını ifade etti. Başından sonuna kadar Çalıştayı ilgiyle takip edip notlar alan Oda Başkanı Ali ŞAHİN, bugün Bağımlı Meslektaşlara ait tüm sorun ve konuları tartışıp masaya yatırarak, bunların takipçisi olacaklarını ifade ettiği Çalıştay’da tespit edilen sorunlar ve yapılması gerekenler;

           1- Bir mesleğin ünvanında, “serbest doktor, serbest avukat vb. gibi, serbest muhasebeci mali müşavir de                       olamaz. Mesleğin ünvanın da “serbest” ifadesi olamaz. Ancak, meslek serbest olarak icra edilebilir.

    Yine 3568 sayılı meslek yasasının, “Mesleğin Konusu” başlıklı Mesleğin konusu

     Madde 2 – A) Muhasebecilik ve mali müşavirlik mesleğinin konusu:

    “Yukarıda sayılan işleri; bir işyerine bağlı olmaksızın yapanlara serbest muhasebeci mali müşavir         denir. denilmektedir.

      Bir işyerinde sayılan tüm bu işleri yapan 3568 sayılı yasaya göre ruhsat Özel ve Kamu’da çalışan                  meslektaşlar tanım dışı kalmaktadır.

      3568 sayılı meslek yasası acilen değişmeli, meslek ünvanının önündeki “serbest” ifadesi                      çıkarılmalı, serbest veya bir işyerinde çalışan tüm meslektaşları kapsayıcı tanıma                                   kavuşturulmalıdır.

2- Bugün itibariyle, SM+SMMM olarak toplam 105.685 meslek mensubunun % 47’si olan 49.489 kişi % 47’sini bağımlı meslek mensupları oluşturmaktadır. Ankara’da ise 12.707 meslek mensubunun % 56’sı olan 7.097 kişiyi oluşturmaktadır.

Ancak, TÜRMOB ve Odalardaki organlarda temsiliyet oranı “0” (sıfır) durumdadır.

Bağımlı meslek mensuplarının meslek örgütlerindeki temsiliyetinin sağlanması için meslek yasası ve alt mevzuatındaki yasaklayıcı hükümler kaldırılmalı, bağımlı meslek mensuplarının katılımları ile ilgili kota konmalıdır.

3- Acil olarak ve TÜRMOB’un ilk Genel Kurul’unda onaylanacak Yönetmelik ile TÜRMOB’da ve Odalar’da şubeleri olan, Haksız Rekabetle Mücadele, Etik Kurul vb.gibi Bağımlı Meslektaşları temsil edecek, onların sorunları ile ilgilenecek, hak ve çıkarlarını koruyacak Kurul oluşturulmalıdır.

4- Meslek mensuplarının sayısı 1990-1991 döneminde 27.115 iken bu sayı, 2004 yılı temmuz ayı sonu itibariyle 64.153’e, 2013 yılı sonu itibariyle 92.418’e, 30 Haziran 2018 itibariyle ise 110.445’e ulaşmış bulunmaktadır.Oysa, işyeri/mükellef oranı ise aynı hız ve oranda artmamaktadır. SMMM olabilme özel şartlarını belirleyen 3568 sayılı yasanın 5-a maddesi acilen değişmeli Mesleğe giriş özel şartları yeniden düzenlenmelidir.

5- Acilen ve kısa vadede 3568 sayılı meslek yasasının mesleğe girişte aradığı özel şartlar değiştirilmeli, 8 daldaki fakülteden giriş sadece ilgili 4 fakülte’ye indirilmeli, meslekle doğrudan ilgisi olmayan, hukuk, bankacılık, kamu yönetimi ve siyasal bilimler dallarındaki fakülteler ile diğer ilgisiz öğretim kurumlarından lisans seviyesinde mezun olup lisanüstü seviyesinden mezunlarının mesleğe girişi kaldırılmalıdır.

6- Orta vadede ise, mesleğe giriş sadece üniversiteler bünyesinde kurulacak muhasebecilik ve mali müşavirlik fakültelerinden olmalıdır.

Bununla birlikte, TÜRMOB bünyesinde muhasebe akademsi/enstitüsü kurularak, mutlaka Mesleğe Giriş Planlamasına gidilmelidir.

7- Staj ve stajdan sayılan hallerin yeniden düzenlenmeli, doğrudan ilgisi bulunmayan konulardaki çalışmalar (yetki sınavı ile de olsa) staj sürelerinden sayılmamalıdır.

Kamu’da çalışan meslektaşların, meslekleri ile ilgi olarak görev yaptıkları kadro/unvanlar ile ilgili olarak çalışma süreleri stajdan sayılan süreye dahil edilmelidir.

8- Özel sektörde çalışan meslek mensupları için geçerli olabilecek bir “Asgari Ücret Tarifesi “ ile buna bağlı olarak da,  bir işverene bağlı çalışan meslektaşlar için mesleki görev, yetki, sorumluluk tanımlı “Bir İşyerine Bağlı Çalışan/Meslek İcra Eden Meslek Mensupları için Tip İş Sözleşmesi” oluşturularak, ilk etapta TÜRMOB aracılığı bölgesel farklılıkları da içerecek şekilde tüm odalarda uygulama birliğine gidilmeli, bunun yasal zemini kavuşması sağlanmalıdır.

9- Odalar ve TÜRMOB, mesleğini sadece serbest ifa eden meslektaşların meslek örgütü olmaktan, faaliyet ve etkinlik ve mesleki politikalarını onlara yönelik oluşturmaktan çıkartılarak, özel ve kamu’da çalışan meslektaşların da örgütü olduğunu unutmadan, yönünü bunlara da dönmeli ve onlara yönelik etkinlik, eğitim vb.faaliyet ve mesleki politikalarında %47 yi oluşturan 50 bin meslektaşı da dikkate almalıdır.


10-TÜRMOB ve Odalar, bağımlı çalışan meslektaşların işyerlerinde uğradıkları haksızlık, mobbing (yıldırma) vb. diğer yaşadıkları sorunlar, bunlar ile ilgili mücadelede, işyerlerindeki özlük haklarının korunması ve geliştirilmesi için öneriler, bu önerilerin Kamu/Özel kesim paydaşları/kurumları nezdinde kurumsal ve merkezi işbirliği ve girişimlerde bulunmalıdır.


11- 989 yılında çıkmış bulunan ve birçok anti demokratik ve vesayet hükümlerini barındıran, 5/4 YMM tahakkümü taşıyan, bağımlı meslektaşları yok sayan, yasaklar ile dolu 3568 sayılı meslek yasası günün şartları ve gelişen meslek düzeyi ile teknolojik boyutlara göre değişip tamamen yeniden düzenlenmelidir.


12-5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu yapılarak Kamu’daki meslektaşlarında teknik hizmetler sınıfında mesleki kadroları ile istihdamları sağlanmalıdır.


13-Hizmet akdi ile bir işyerinde çalışan meslektaşların oda aidatları indirimli olmalıdır.


14-Meslektaşlar çalıştıkları şirketlerin bazı raporları (İhalelerdeki,mali yeterlilik ve rasyolara ait raporlar, sermaye artışına yönelik raporalar vb.) düzenleme hakları sağlanmalıdır. YMM tam tasdik ve danışmanlık sözleşmeleri ile e-şifre verilmesi kaldırılarak, muhasebeyi sevk ve idare eden meslektaş şifresi ile tüm beyanname ve bildirimler verilmelidir.


15- Belirli ciro ve aktif büyüklüğündeki şirketlerde muhasebe ve mali işler yöneticilerinin mutlaka ruhsatlı meslek mensubu olması sağlanmalıdır. Ankara, 30 Haziran 2018

                                              

                   ANKARA SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER ODASI,

                  KAMU VE ÖZEL KESİMDE ÇALIŞANLAR KOMİSYONU

İçerik Fotoğrafları

Sosyal Medyada Paylaş